Seiring dengan kesejahteraan dan
kemajuan yang dikecapi oleh rakyat Malaysia pada hari ini, keperluan dalam
kehidupan seharian juga semakin meningkat dan membawa kepada perbelanjaan yang
melibatkan kos hidup yang tinggi. Maka dengan itu, rakyat Malaysia juga semakin
berhati-hati untuk membuat keputusan terbaik dalam konteks perbelanjaan
kehidupan seharian mengikut pendapatan yang diterima pada setiap bulan agar
bajet pada bulan tersebut tidak melebihi daripada apa yang telah dibahagikan.
Sejurus itu, pelbagai masalah timbul dalam membelanjakan wang kerana dengan
pendapatan yang minimum akan wujud kos lepas dalam mengadakan pemilihan dalam
memilih barang yang menyumbangkan harga terendah. Namun begitu, jika kita lihat
pada hari ini, terdapat pelbagai pusat membeli-belah yang menawarkan harga
terendah setiap hari kepada masyarakat setempat dalam urusan jual beli
barang-barang keperluan seharian yang sangat penting.
Walaubagaimanapun, dengan adanya
pasar raya besar yang tumbuh bagai cendawan seperti Tesco, Giant, Mydin dan
seangkatan dengannya pada abad ini, terdapat isu-isu yang melibatkan hak-hak
pengguna yang tidak dititikberatkan oleh penjual mahupun pengurusan pasar raya
besar tersebut. Saban hari, kita sering mendengar pembeli, pelanggan mahupun
pengguna merungut akan harga barang yang tidak menentu dan mengelirukan
sehingga menimbulkan pelbagai masalah apabila proses pembayaran dilakukan di
kaunter pembayaran. Isu yang sering ditimbulkan adalah apabila harga yang
digantung, dipromosi atau dilabel tidak sama dengan harga yang sepatutnya
dibayar oleh pengguna. Biarpun pengguna pada hari ini amat bijak dalam menilai
sesuatu barangan namun masalah kekeliruan harga tetap menjadi isu utama walaupun
telah melakukan tinjauan harga sebelum membeli. Mengikut aduan yang dilakukan
oleh pengguna yang bernama Sam Wong pada 08 September 2010 di pasar raya
Carrefour yang mengadu tentang tanda harga promosi pada sebotol air tidak sama
dengan harga yang perlu dibayar. Aduan tersebut diadukan kepada pegawai di
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk tindakan
lanjut.
Antara isu lain pula yang menjadi
perhatian apabila harga makanan dan minuman yang dikenakan kepada pelanggan
adalah tidak munasabah. Peniaga sering mengambil kesempatan untuk mengaut
keuntungan tanpa memikirkan kesannya kepada pelanggan. Sudahlah kos hidup
semakin tinggi ditambah pula dengan masalah harga yang begitu tinggi akan
memberi bebanan kepada pelanggan kerana tidak munasabah untuk dibayar dengan
harga sebegitu. Ini dapat dibuktikan melalui kes di sebuah kopitiam pada tahun
2010 yang mengenakan harga RM0.60 pada segelas air suam dengan
sewenang-wenangnya. Pelanggan tidak berpuas hati apabila caj tersebut dikenakan
setelah proses pembayaran dilakukan dan pada itu berlakulah pertikaian sehingga
diadukan kepada pihak penguatkuasa yang bertanggungjawab dengan pemantauan
harga makanan dan minuman.
Masalah seperti ini sering berlaku
pada mana-mana tempat dan dengan itu tertubuhlah Gabungan Persatuan-persatuan
pengguna Malaysia (FOMCA) untuk membela hak-hak pengguna agar tidak diperdaya
oleh penjual atau peniaga yang selalu sahaja mengambil kesempatan.
Terdapat beberapa akta yang perlu
diketahui oleh pengguna pada hari ini seperti Akta Perlindungan Pengguna,
seksyen 12, subseksyen 1 yang menyatakan bahawa
seseorang adalah melakukan sesuatu kesalahan:
(i)
jika dia memberi seseorang pengguna gambaran yang
mengelirukan mengenai harga yang padanya apa-apa barang atau perkhidmatan boleh
didapati atau
(ii)
jika sesuatu gambaran yang diberikan olehnya kepada
seseorang pengguna mengenai harga yang padanya apa-apa barang atau perkhidmatan
boleh didapatimenjadi mengelirukan dan dia tidak mengambil langkah munasabah
untuk menghalang.
Begitu juga dengan Akta Kawalan Harga 1946 yang
menyatakan semua peniaga hendaklah meletakkan tanda harga bagi barang jualan
mereka.Ini kerana pengguna boleh menbuat pilihan sama ada mahu melanggan
makanan dan minuman tersebut ataupun tidak.
Masyarakat hari ini perlu mengetahui
hak-hak sebagai pengguna dan sentiasa peka dengan keadaan semasa agar
masalah-masalah yang berlaku sewaktu urusan jual beli dapat diselesaikan dengan
baik tanpa mengabaikan hak-hak pengguna yang telah ditetapkan. Begitu juga
dengan peniaga yang perlu mengetahui apa yang boleh ataupun tidak dalam menjual
barang dan menyediakan perkhidmatan kepada masyarakat agar sama-sama mengikut
garis panduan yang telah ditetapkan mengikut undang-undang dalam urusan jual
beli. Oleh itu, jadilah pengguna yang bijak dalam membuat pilihan dan banteras
peniaga yang tidak bertanggungjawab yang hanya memikirkan keuntungan
semata-mata untuk mencapai kekayaan dan kemewahan dengan mudah. Tindakan yang
setimpal akan dikenakan kepada mereka yang tidak mengikut peraturan yang telah
dikuatkuasakan pihak kerajaan agar pengguna tidak lagi terpedaya dengan sikap
peniaga yang tamak ini.
No comments:
Post a Comment